Зоряний корабель SN4 знищений. Серйозний вибух після запуску тестового двигуна

На фоні підготовки SpaceX до першого пілотованого польоту Crew Dragon Елон Муска також підтримував високі темпи тестування прототипної версії верхнього сегмента системи Starship. Транспортний засіб SN4, який є ще однією повнорозмірною моделлю, що використовується в наземних випробуваннях, був втрачений хвилиною після успішного експериментального запалювання двигуна — у п'ятницю, 29 травня. Внаслідок витоку системи подачі пального на випробувальному стенді стався потужний вибух.

У перші моменти після вимкнення одного двигуна Raptor, що керував прототипом SN4, здавалося, що кілька секунд статичного старту, зробленого в п’ятницю, 29 травня о 20:49 за польським часом (CEST), закінчилися очікуваним успіхом. Однак не пройшло навіть хвилини, коли в структурі з’явилася хмара кріогенної речовини (ймовірно, що витікає з охолодженого кисню). Перед цим спостерігали відшарування невеликої частини установки, а потім швидке втечу розширеного вмісту резервуара. Через дві хвилини після вимкнення двигуна стався вибух — це було пов’язано з обвалом нижнього бака під вагою верхньої камери з метаном (його тріщина повинна була призвести до вибуху).

Вся подія була руйнівною — прототип був повністю знищений, а тестова платформа на об'єкті SpaceX в Бока-Чіко, Техас, була серйозно пошкоджена. Втрачений автомобіль вже готувався до низького зльоту — вперше в такій повнорозмірній конфігурації. Starship SN4 повинен був стартувати протягом наступних кількох тижнів, що, ймовірно, дозволить йому піднятися на висоту близько 150 метрів. Лише за добу до аварії (28 травня) Федеральне управління авіації (FAA) вже дало дозвіл SpaceX на здійснення суборбітальних польотів Starship в Бока-Чика.

Раніше, тому що вже на початку травня SN4 пройшов два статичні випробування двигуна на кілька секунд. Потім він замінив силовий агрегат Raptor, тим часом виконуючи цикл випробувань на тиск, а потім відновив статичне запалювання. Останній з 29 травня був п'ятим на SN4.

Ці обставини означали, що наступним у порядку польоту, ймовірно, стане модель Starship SN5. Про його остаточну збірку вже було повідомлено 23 квітня — 12 травня, про інтеграцію танкових та силових частин було повідомлено. Таким чином, цей транспортний засіб повинен бути готовий незабаром, щоб стати першим, хто пройшов випробування з усією верхньою секцією, встановленою (включаючи аеродинамічну кришку). Також готуються ще дві копії SpaceX — Starship SN6 та SN7.

Деяке світло про можливу причину вибуху SN4 було оголене 31 травня Елоном Маск, вказуючи на запланований тест негайного відключення ліній, що подають пальне та окислювач до паливних камер. Через вибух цього випробування мав статися вибух.

Процес розвитку Starship в Техасі рясніє більш-менш вражаючими аваріями та втратою прототипу. Такою була доля першого повнорозмірного автомобіля — Starship Mark 1, представленого ширше на медіа-заході у вересні 2019 року. Він був знищений через два місяці під час тесту на кріогенний тиск. Другий за порядком — SN1, був загублений за подібних обставин 28 лютого 2020 року. Третій (SN3) був пошкоджений внаслідок імплозії під час випробування, проведеного 3 квітня (причиною, ймовірно, була неправильна організація процедури — не конструктивний дефект). Аварія SN4 29 травня означає, що це четвертий з прототипів, які спіткали таку долю.

Незважаючи на бурхливий кінець, останній прототип дозволив, однак, досягти чіткого прогресу в роботі над остаточною конструкцією польоту. Це демонструють п'ять статичних випробувань двигуна Raptor та успішні випробування тиску кузова транспортного засобу, в яких перевищені значення 7,5 бар.

У проекті Starhip космічна компанія Elona Muska має на меті створити надважку систему носіїв, яка зможе керувати далекими космічними експедиціями — у т.ч. до Місяця та Марса. Розроблені прототипи відповідають тому, як буде виглядати верхня ступінь цієї конкретної космічної ракети. Зоряний корабель вже використовувався для позначення всієї несучої системи (разом з основним сегментом, ще не представленим, під назвою Super Heavy). Раніше весь проект діяв (з 2017 року) під назвою BFR. Його останнє зображення було нещодавно представлено у рамках подання заявок на SpaceX для замовлення НАСА на транспортні послуги космонавтів до Місяця, очікуваного під час Артеміди найперше в 2024 році.

Facebook Comments