Загибель Phantom Express. Boeing відмовляється будувати міні-вертоліт для DARPA

Незважаючи на попередні заяви про істотний прогрес у розробці експериментального космічного літального апарату Phantom Express, замовленому Агентством США за перспективні науково-дослідні проекти в зоні оборони (DARPA), група "Боїнг" відмовилася від реалізації проекту "з негайним ефектом". Це рішення позначає остаточне фіаско проекту розвитку XSP, який повинен був стати довгоочікуваним внеском урядового відомства в реалізацію національних космічних місій спеціального призначення.

У випадку з DARPA, відставка Боїнга від роботи в програмі XSP (Експериментальний космічний літак) — це ще один епізод у затяжній серії планів припинення надання США нової платформи доступу до космічного простору. Технологічні програми для космосу, такі як RASCAL (Small Cargo Affordable Launch), FALCON (Force Application and Launch від Continental US) та ALASA (Airborne Launch Assist Space Access), вже досягли подібної долі. Їх реалізація передбачала придбання Міністерством оборони США нового покоління дешевих легких підйомних систем, і воно перебуває на різних етапах з самого початку 21 століття (аж до аварії ALASA у 2015 році).

У випадку XSP початки ініціативи DARPA відносяться до 2013 року, коли було оголошено про її перший етап. Потім вона називалася програмою підтримки розвитку високооперативних та швидко доступних космічних систем для багаторазового використання. Визначальним фактором реалізації програми стало виконання 10 орбітальних польотів транспортного засобу за 10 днів, принаймні один з них повинен досягти граничної швидкості руху Mach 10.

Однак уже відомо, що ці плани не стануть реальністю. "Після ретельного аналізу Boeing він негайно закінчує свою прихильність до експериментальної космічної програми XSP", — заявив речник компанії Джеррі Дреллінг. "Ми перенаправляємо інвестиції з XSP на інші програми розвитку, включаючи морську, повітряну та космічну сфери", — заявив він.

За інформацією SpaceNews.com, рішення підрядника DARPA офіційно підтвердив речник агентства Джаред Адамс. Він прокоментував всю цю справу в середу, 22 січня. Жодних причин для відставки групи з цього зобов'язання не було.

DARPA обрала Boeing єдиним розробником автомобіля XS-1 у травні 2017 року — під час підготовки до виконання 2-ї та 3-ї фази програми розвитку. Фаза 2 передбачала розробку транспортного засобу, тоді як фаза 3 вже стосувалася експериментальної перевірки та випробувань конструкції на предмет використання протягом максимум 15 льотних випробувань, запланованих на 2020 рік.

Боїнг переміг космічні системи Masten та Northrop Grumman в конкурсі на замовлення. DARPA оцінив свій початковий внесок на цьому етапі у 146 мільйонів доларів США, з подальшими невизначеними витратами, які повинен був понести Boeing. Усі три компанії раніше отримували від DARPA контракти на дослідження та розробку концепції прототипу в рамках першого етапу програми — за контрактом 2014 року.

Під час 2-ї фази відділ Phantom Works Boeing, який раніше відповідав за створення двох робототехнічних вертольотів X-37B для ВПС США, повинен був розробити, виготовити та протестувати демонстраційний автомобіль.

Концепція Boeing під назвою Phantom Express передбачала повністю незалежну роботу транспортного засобу від вертикального старту на базі одного двигуна Aerojet Rocketdyne AR-22 (відомий з повнорозмірних космічних човників NASA). Транспортний засіб довжиною 30 метрів і розмах крил 19 метрів спочатку здійснював би суборбітальні польоти на Махах 10, а потім наближався до злітно-посадкової смуги з польотом валу. Система розроблена таким чином, щоб мати «верх» із зарядом — що дозволяє розміщувати на орбіті невеликі супутники.

У липні 2018 року також було заявлено, що проект досягнув важливого етапу — важливого для впровадження 2-ї фази — з огляду на успішні випробування та підтвердження придатності двигунів AR-22 для досить інтенсивних польотів.

З цією метою компанія, пов’язана з "Боїнгом" Aerojet Rocketdyne, провела 10 випробувань статичної стрільби тим же двигуном за 240 годин. Однак ні DARPA, ні Boeing не надали додаткових новин про стан програми після цієї події.

Facebook Comments