Супутник, який закінчився, повернеться із потойбічного життя. Успіх службової місії на кладовищі орбіти

"Ми зробили історичний подвиг вчора", — представники Northrop Grumman, службове судно MEV-1 успішно захопило непридатний комерційний супутник напередодні, оголосили на прес-конференції 26 лютого 2020 року. Причал до об'єкта, що залишився на краю, віддалений майже на 36000 кілометри геостаціонарної орбіти вважалися першим випадком космічного з'єднання двох цивільних супутників, не обладнаних взаємно корельованою системою стикування. Завдяки вдалому дебюту MEV-1, декларованому через нестачу палива, але функціональний дев'ятнадцятирічний супутник Intelsat-901 повернеться до активного сервісу.

На відстані понад 36 000 За кілометри від Землі експериментальний службовий корабель Northrop Grumman, MEV-1 (Mission Extension Vehicle-1), успішно причалив до неактивного телекомунікаційного супутника Intelsat-901. Вся операція була проведена у вівторок, 25 лютого після 8.00 за польським часом (CET). Через день представники двох залучених компаній через день на спеціальній прес-конференції повідомили про її успішний результат.

Завдання, покладене на MEV-1 під час дебютної місії, — підтримувати майже 19-річний супутник телекомунікацій на службі протягом додаткових п’яти років на домашній геостаціонарній орбіті — 35,8 тис. Віддалених від Землі кілометрів. Весь цей час службовий автомобіль масою майже 2300 кг буде виконувати функцію приводного та маневруючого модуля керованого супутника Intelsat-901 — все ще в задовільному технічному стані та має повністю функціональну корисну навантаження. Його заготовка була цілком результатом виснаження паливних ресурсів, що надало орбітальному інструменту можливість самостійно контролювати своє розташування в просторі.

Надійшений на допомогу, транспортний засіб MEV-1 розпочав свою місію в жовтні 2019 року з запуском російської ракети "Протон-М". Тим часом космічний апарат Northrop Grumman пройшов ряд випробувань на орбіті (перевірка функцій приладів спостереження, що працюють у видимому та інфрачервоному спектрах, а також лазерне вимірювання відстані за допомогою LIDAR), перш ніж нарешті дістатися до околиці кладовища, що знаходиться на відстані 300 км від Землі геостаціонарна орбіта. Супутник Intelsat-901, який був об'єктом експедиції, потрапив туди трохи раніше, у грудні 2019 року.

Очікується, що послуга телекомунікаційного інструменту Intelsat відновиться вже в березні 2020 року. У свою чергу, через п'ять років (за умови безперебійної роботи системи) MEV-1 поведе керований об’єкт назад на орбіту кладовища та відправиться на наступний призначений супутник для надання підтримки.

Успішне перехоплення Intelsat-901 із захопленням коментували топ-представники супутникового відділу Northrop Grumman. "Це вперше в історії, коли док-станція стосується супутника, який раніше не був розроблений з урахуванням цього … і вперше два комерційні супутники коли-небудь об'єдналися", — наголосив Джо Андерсон, віце-президент з питань операцій та розвитку бізнесу дочірньої компанії Northrop Grumman, SpaceLogistics — зосереджена на вдосконаленні технології обслуговування супутників. Раніше ця філія входила до Orbital ATK, поглиненого її нинішнім власником у 2018 році.

За запевненнями нинішнього президента SpaceLogistics, а також віце-президента космічних систем Northrop Grumman, Тома Вілсона (з посиланням на веб-сайт SpaceNews), американська компанія вже будує другу платформу MEV, яка забезпечить розширення послуги іншого супутника Intelsat, ще не вказаного на ім'я. Місія планується відправити наприкінці 2020 року на борту ракети "Аріан 5".

Як запевняють представники Intelsat, нинішня операція стикування MEV-1 пройшла так добре, що команда планує причалити MEV-2 безпосередньо на геостаціонарній орбіті, а не тимчасово виводити з ладу ціль і вказувати її на більш безпечну, вищу орбіту.

Northrop Grumman раніше оголосив про запуск MEV-1 на 2018 рік. Однак вважалося, що додатковий рік підготовки забезпечить виконання всіх необхідних запобіжних заходів. У зв'язку з цим, серед інших, окрема технологія патентного покриття для запобігання електростатичного розряду на орбіті.

На сьогодні Intelsat є єдиним клієнтом Northrop Grumman, який має можливість продовжити життя супутників. Тепер, коли MEV-1 практично продемонстрував свою причальну здатність до супутників, Northrop Grumman сподівається залучити нових клієнтів. Концепція роботи MEV передбачає 15 років служби, що означає, що існуючий прототип утиліти може обслуговувати набагато більше одержувачів у найближчі роки.

Однак паралельно Northrop Grumman розглядає можливість відправити більше місій після MEV-2 — тих, які будуть більш масштабними. Вони повинні мати можливість перевезти декілька менших приводних модулів MEP (Mission Extension Pod), які можна встановити на багатьох неактивних супутниках, використовуючи материнське службове судно MRV (Mission Robotic Vehicle).

Ще більш довгостроково, виробник MEV-1 сприймає його дизайн як крок до всебічної підтримки космічних місій, включаючи розвідку та колонізацію. Вся справа в заправці у космосі, а також у складанні та виробництві компонентів місії — як на орбіті навколо Землі, так і на станціях навколо інших небесних тіл — коли НАСА виконує свої цілі — повернутися на Місяць, а також пілотований на Марсі.

Facebook Comments