SpaceX втрачає ще один прототип. Starship SN3 «впав» на тестовому стенді

Під час випробування тиском із введеним кріогенним матеріалом у п’ятницю, 3 квітня, один із ранніх зразків корабля зоряного корабля був знищений. Модель SN3 є третьою з розробних моделей, побудованих SpaceX на сьогоднішній день, які зазнали великих пошкоджень під час тестування. Зруйнований транспортний засіб мав надати змогу здійснити перший статичний запуск двигунів корабля в повнорозмірній версії на початку квітня 2020 року. Однак є багато вказівок, що цього разу збій не був наслідком структурного дефекту.

Спроба заповнити дослідний зразок корабля Starship рідким азотом 3 квітня призвела до розпаду корпусу машини та витоку сильно охолодженої речовини, що вводиться під високим тиском. Експериментальною копією в цьому випадку була повнорозмірна модель з підписом SN3, підготовлена ​​компанією SpaceX для статичного запалювання, яка мала відбутися під час випробувальної сесії, запланованої на 6-8 квітня. Весь процес відбувся на стартовій платформі в закладі Texas SpaceX в Бока-Чіка, де наприкінці 2018 року розпочалася реалізація проекту.

Саме тут було продовжено основний обсяг роботи, демонструючи три повнорозмірні прототипи корабля Starship (паралельно Флорида також працювала над ними — в центрі розвитку SpaceX в Какао). Випробуваний як перший з них у листопаді 2020 року (незабаром після успішного серпневого максимуму Starhopper — початкової, мінімалістичної версії корабля) Starship Mk1 не пережив своєї спроби ввести сильно охолоджений паливний компонент. Однак вона не була повністю знищена — лише верхня частина незабудованої вершини ракети лопнула під тиском.

SpaceX оголосив, що несприятливий результат випробувань не став великим сюрпризом на цьому початковому етапі, і Mk1 не розглядався як мінлива версія — копія, однак, виконала своє завдання прокласти шлях для подальшого розвитку структури та підготовки до польоту. Як визнав Елон Маск в той час, команда SpaceX у Бока-Чіка зосередилася на найближчому часі над створенням наступної версії, Mk3 (поруч із тим, що Mk2 будується у Флориді) — вже розробленою як потенційно надійною.

Цей примірник незабаром був перейменований на "Зоряний корабель SN1". Його випробування кріогенним тиском відбулося в ніч з 28 на 29 лютого 2020 року і закінчилося повним руйнуванням прототипу, основа якого був розбитий тиском рідкого азоту. Випробування виявило недоліки в структурі згорнутого корабля (передбачуваний дефект зварних з'єднань кузова з ракетною основою). Ще один дефект допоміг розкрити цей дефект — цього разу недобудований SN2, з яким було обмежено подання негабаритної версії, вивчити слабкі сторони конструкції та способи зміцнення дна та моторного відділу кузова.

В даний час третій збій, зафіксований під час випробування кріогенним тиском, вперше проявлявся деформацією тіла SN3 (виявляючи ознаки імплозії) та руйнуванням його центральної частини. Потім це призвело до руйнування верхньої частини всієї структури. На відміну від попередніх випадків характер інциденту вказував на ймовірну помилку в процедурі випробувань, яка вимагає врівноваження тиску в нижніх резервуарах корабля при введенні рідкого азоту у верхні.

Однак це пояснення проблеми поки офіційно не підтверджено. Він запропонував це через соціальні медіа Елон Маск. "Ми побачимо, що огляд даних виявляється щоранку, але це може бути помилка налаштування тесту", — написав він.

Якщо тест на заправку був успішним, SpaceX повинен був перейти безпосередньо до статичного запуску Starship SN3. З цієї нагоди Федеральне управління авіації США 1 квітня опублікувало повідомлення авіаційного персоналу щодо заявленого проведення випробувань у цій зоні з 6 по 8 квітня.

Успішне статичне випробування мало відкрити шлях до першої спроби підняти повнорозмірний прототип на низьку висоту. Старт припускав би аналогічний результат, як успішний тест Starhopper у серпні 2019 року, коли транспортний засіб досяг висоти близько 150 метрів перед посадкою на сусідній посадковий майданчик. Дозвіл на цей тест FAA ще не виданий.

Starship — це вищий клас запланованої надважкої навантажувальної системи SpaceX, яка буде запущена з Землі у верхній частині суттєвого сегмента Super Heavy. Вся система повинна бути повністю використана і підтримувати як вантажні, так і пілотовані місії.

Лише минулого тижня SpaceX випустила першу офіційну версію Посібника для комерційних користувачів. Відповідно до шестисторінкового посібника, "основна конструкція, що використовується для багаторазового використання" зможе доставити понад 100 тонн на низьку орбіту Землі (LEO) і стільки ж 21 тонн на орбіту геостаціонарної (GTO) перенесення. SpaceX оголошує про можливість заправки системи на орбіту, яка має забезпечити потенціал для перекидання понад 100 тонн на поверхню Місяця або Марса.

Пілотована версія транспортного засобу Starship, за словами керівництва, може вмістити до 100 осіб на борту — з приватними кабінами, великими загальними приміщеннями, складом, укриттями від сонячних спалахів і навіть галереєю спостережень. Компанія SpaceX планує запустити надзвичайно важку конфігурацію як із стартовим комплексом 39А в Космічному центрі Кеннеді у Флориді, так і з батьківським курортом Бока-Чіка в Мексиканській затоці.

Facebook Comments