«Східний родич Сокола 9». Роскосмос оголошує ракету багаторазового використання

Роскосмос та його дочірня компанія CSKB-Progress підписали контракт на підготовку проекту нового космічного ракетного центру, де незабаром будуть побудовані перші російські сегменти багаторазового використання. Програма стосується системи запуску середньої дальності під назвою "Амур" — космічної ракети, що працює на скрапленому метані та кисні, яка має на меті дати змогу Росії конкурувати на динамічно мінливому ринку орбітальних поставок.

5 жовтня державна корпорація російської космічної галузі "Роскосмос" підписала контракт зі своїм дочірнім підприємством Державним ракетно-космічним центром "ЦСКБ-Прогрес" на розробку концепції виробничої бази та виробничого об'єкта для нової космічної ракети середнього класу — "Амур". Цей автомобіль повинен бути першою частковою системою багаторазового використання в Росії, орієнтованою на відновлення основного сегмента. Він буде живитися від рідкого метану (природного газу).

Разом з оголошенням промислової угоди були оприлюднені також перші графічні матеріали, що демонструють дизайн передбачуваної майбутньої космічної ракети. Версія, опублікована інформаційним агентством ТАСС, показує систему, яка демонструє значну схожість з конструкцією американської ракети Falcon 9, яку вже багато хто розглядає як символ "багаторазової революції" в космічних польотах, просунутих SpaceX. Основною подібністю є розташування основних сегментних опор, ферм баластів (інакше радянський винахід, від якого також інша назва — баласти Білоцерковського) та розширений аеродинамічний захист вантажу.

Основним припущенням, згідно з яким, за словами Роскосмосу, є комерційний успіх цього проекту, є значне зменшення витрат на розробку конструкції та її подальшу експлуатацію. Очікується, що витрати на проектування та введення в експлуатацію цієї російської ракети не перевищать 70 мільярдів рублів (приблизно 880 мільйонів доларів США). У свою чергу, ціна підготовки одного запуску повинна становити 22 мільйони доларів, повідомляє ТАСС, посилаючись на декларації Роскосмосу. Ці дані були включені до тендерної документації, опублікованої у базі даних державних державних закупівель.

Чудові новини від @roscosmos! Ми раді поділитися концепцією першої в Росії багаторазової ракети на метані #Amur. Перший запуск розрахований на 2026 рік з космодрому Східний. Очікуване корисне навантаження для LEO: 12,5 т & 10,5 т при відновленні 1-ї ступені. Вартість запуску: 22 мільйони доларів pic.twitter.com/0J1twj2ZcN

— GK Launch Services (@gk_launch) 6 жовтня 2020 р

Що стосується обмеження витрат, то запуск однієї ракети також оцінюється за варіант, що не відновлює рівень 1 — ТАСС вказує, що він не повинен коштувати більше 30 мільйонів доларів. Якщо, однак, у такій конфігурації використовується збільшений верхній щабель, вартість повинна бути нижчою за 35 мільйонів доларів США.

Згідно з подальшими звітами ТАСС, проект передбачає використання багатьох раніше неефективних, вдосконалених дизайнерських та матеріальних рішень. Серед найбільш часто згадуваних є композитні паливні баки та нові металеві сплави, необхідні для виробництва корпусу ракети.

Корисне навантаження ракети "Амур" у багаторазовій версії має досягати 10,5 тонн (у випадку одноразової версії 12,5 тонн) в межах низької орбіти Землі (LEO). Крім того, подальшими планами Роскосмосу є розробка версії з розширеними параметрами.

Запуск ракет "Амур" повинен відбутися з космодрому "Східний" на російському Далекому Сході. Там він повинен поступово замінити сімейство пускових установок "Союз-2", що використовується зараз. Перший політ нової системи корисного навантаження запланований на 2026 рік.

Оголошення Роскосмосу про приєднання до ринкової конкуренції в сегменті багаторазових космічних ракет прокоментував у соцмережах глава SpaceX Ілон Маск. Він наголосив, що росіяни обрали правильний напрямок таким чином, хоча, на його думку, на даному етапі розвитку ринку вони повинні прагнути побудувати повністю "відновлювану" структуру — таку, яка дозволить повторно використовувати не лише основний сегмент, а й усі інші компоненти: навіть аеродинамічний покрив. За словами Муски, це є необхідною умовою для забезпечення сприятливих відносин з ефектом витрат.

Це крок у правильному напрямку, але вони дійсно повинні прагнути до повного повторного використання до 2026 року. Більша ракета також мала б сенс для буквальної економії на масштабі. Метою повинно бути мінімізація витрат на корисну тонну для вильоту на орбіту, інакше це, в кращому випадку, послужить ніші ринку.

— Ілон Маск (@elonmusk) 6 жовтня 2020 р

Крім того, глава SpaceX вказав, що Роскосмосу слід подумати про більшу ракету. "Метою має бути мінімізація витрат на тонну корисного навантаження на даній орбіті", — зазначив він.

Facebook Comments