Придбання за межами ЄС під більшим контролем. Для захисту критичних можливостей

Запущений спеціальний механізм моніторингу іноземних придбань, викупів та капітальних вкладень на спільному ринку ЄС, особливо у високотехнологічному та промисловому секторах. Процедура перегляду, розпоряджена Європейською Комісією, полягає у забезпеченні більш тісного захисту активів та доступу до стратегічного виробничого потенціалу (включаючи космічний сектор) від неконтрольованого випадання з кола впливу та критичного ланцюга поставок держав-членів.

Система моніторингу іноземних придбань та інвестицій призначена для захисту стратегічних інтересів ЄС в епоху все більш помітної економічної експансії третіх країн та їх дочірніх компаній. Йдеться, перш за все, про оцінку наслідків купівлі рідних європейських підприємств та компаній з унікальними технологіями та потенціалом, значущим з точки зору безпеки та громадського порядку.

Його діяльність регулюється чинним з неділі, 11 жовтня цього року. Регламенти ЄС, що дозволяють критично переглянути прямі іноземні операції в ЄС, що працюють за формулою Скринінг прямих іноземних інвестицій. Йдеться, перш за все, про захоплення європейських компаній із критично важливими технологіями. Численні виробники з космічного сектору також активно працюють у цій галузі, особливо на ринку ракетно-супутникових технологій.

Припущення щодо посиленого захисту стратегічних інтересів Союзу передбачені в регламенті від березня 2019 року, який запровадив механізми обміну інформацією та застережень щодо звітування між державами-членами та Європейською комісією щодо характеру іноземних інвестицій та придбань, що розглядаються. Ключовим припущенням було запровадження інформаційної системи та процедура швидкого реагування для реалізації планів, проти яких заперечували.

Регламент також містить перелік інтересів ЄС, які слід захищати. Комісія зможе надати висновок, якщо інвестиція буде визнана такою, що шкодить інтересам проекту та потенціалу, розподіленому по всьому ЄС. Прикладом може служити супутникова навігаційна система "Галілео", послуги якої значною мірою надаються на власній основі урядам держав-членів.

Необхідність запровадження нового механізму промислової безпеки Співтовариства була офіційно висунута в 2018 році. На початку роботи над новими правилами Європейська Комісія підготувала спеціальне офіційне дослідження справи. З одного боку, це підтвердило відкритість ЄС для іноземних інвестицій та їх значення для розвитку спільного ринку — за цими даними, вартість активів, що перебувають у власності інвесторів за межами ЄС, на кінець 2017 року досягла 6,44 трлн євро, забезпечуючи при цьому 16 млн робочих місць в ЄС. Однак, як зазначалося, за попередні 10 років вартість активів, що контролюються суб'єктами господарювання за межами ЄС, зросла у 10 разів. Було виявлено зростаючу частку інвестицій, що надходять з податкових гаваней, особливо з таких країн, як Індія та Китай. Іноземні державні компанії також були серед найбільш активних інвестиційних структур.

В контексті змін, які набувають чинності, заступник голови Єврокомісії Валдіс Домбровскіс наголосив, що ЄС залишатиметься відкритим для іноземних інвестицій, але це відкриття не було безумовним. «Якщо ми хочемо стратегічної автономії, ми повинні ефективно співпрацювати в рамках ЄС. Зараз у нас є відповідні інструменти для цього », — сказав він.

Новий механізм покладає на держави-члени зобов'язання, пов'язані з наявністю та звітуванням про внутрішні правила моніторингу інвестицій з третіх країн. Регламенти ЄС від березня 2019 року стосуються зокрема:

  • створення механізму співпраці між державами-членами та Комісією для обміну інформацією та, за необхідності, висловлення занепокоєння щодо конкретних інвестицій;
  • дозволити Комісії висловити висновок, коли інвестиція загрожує безпеці або громадському порядку більш ніж однієї держави-члена або коли інвестиція може загрожувати проекту чи програмі, що становлять інтерес для ЄС, наприклад, Горизонт 2020 або Галілео;
  • встановлення термінів співпраці між Комісією та державами-членами та між державами-членами, з дотриманням недискримінації та жорстких вимог конфіденційності;
  • встановлення певних основних вимог до держав-членів, які підтримують або застосовують механізм контролю на національному рівні з міркувань безпеки або громадського порядку;
  • заохочувати міжнародну співпрацю з моніторингу інвестицій, включаючи обмін досвідом, найкращими практиками та інформацією з питань, що становлять спільний інтерес.
Європейська комісія, щодо принципів перевірки прямих іноземних інвестицій

Виходячи з цього, 25 березня 2020 року Комісія видала керівництво державам-членам, закликаючи всіх них створити повноцінний механізм контролю та забезпечити стійкий загальноєвропейський підхід до моніторингу іноземних інвестицій у часи охорони здоров'я та пов'язаної з цим економічної вразливості.

Спостерігачі зазначають, що ЄС довгий час залишався зоною значної активності з боку суб'єктів капіталу поза його територією. Ці тенденції були додатково посилені в епоху пандемії коронавірусу SARS-CoV-2 та пов'язаного з цим економічного шоку, який поставив деякі галузі промисловості та сферу послуг на межу колапсу. Ця ситуація бачила багато азіатських інвесторів, готових викупити невдалі або невдалі західні компанії.

На космічному ринку таким прикладом стала недавня гучна справа про компанію-супутник, яка збанкрутувала, OneWeb, яку також висунули багато китайських суб'єктів капіталу. Раніше, у 2016 році, китайська компанія Midea стала героєм ще одного широко коментованого прикладу, коли придбала німецького виробника промислових роботів KUKA за 4,5 млрд євро. Ця операція викликала деякі суперечки та побоювання на європейському форумі через поглинання інвестором з-за меж ЄС виробника, що забезпечує унікальні технології. Як зазначається в повідомленні Польського агентства преси, уряд Німеччини на той час не вирішив втрутитися. Однак згодом він почав виступати проти подібних операцій.

Джерело: PAP / Європейська комісія

Facebook Comments