Плануйте побудувати британський «GPS», близький до відмови

Є багато ознак того, що програма, оголошена Сполученим Королівством щодо створення власного сузір'я навігаційних супутників, не буде реалізована. Як повідомляє The Telegraph, ініціативу критикували британські високопосадовці, які негативно оцінили прибутковість урядової пропозиції щодо створення конкурентного рішення для європейської GNSS — "Галілео". Раніше сенс побудови окремої системи також ставив під сумнів деякі галузеві коментатори, нагадуючи центральним органам влади планувати бюджетний технологічний проект із невизначеною рентабельністю капіталу.

Перш ніж приймати рішення щодо Brexit, Великобританія була одним з лідерів у розробці спільної європейської системи супутникової навігації "Галілео" — але вона була виключена з участі в її урядовій частині, коли стало зрозуміло, що країна покине структури ЄС. Це сталося, незважаючи на наполегливі зусилля Сполученого Королівства із забезпечення того, щоб його участь та технічний та фінансовий внесок перетворилися на підтримку доступу до сегменту найточніших функцій європейської GNSS. Зрештою, британці підрахували свій внесок у підготовку Галілео до рівня, що перевищує 1 мільярд фунтів стерлінгів — як виявилося, без очікуваного для себе результату.

У цій ситуації уряд Великобританії сформулював у 2018 році намір використовувати широкий національний досвід та технічні засоби (Великобританія вважається супутниковим басейном Європи) для забезпечення самодостатності позиціонування потенціалу з орбіти. І уряд прем'єр-міністра Терези Мей, і Борис Джонсон висловилися за реалізацію амбітного проекту. Вони також здійснили реальну підготовку до швидкої реалізації, сподіваючись, що програма відновить галузь високих технологій, постраждала від затяжних заворушень навколо Brexit.

Рішення побудувати повністю британську супутникову систему було підтверджено звітом, який вказує на те, що британська економіка втрачає 1 мільярд фунтів на день (!), Якщо з якоїсь причини через Великобританію зникнуть послуги супутникової навігації GPS. У 2018 році було розпочато дослідження техніко-економічного обґрунтування (за ціною майже 92 мільйони фунтів стерлінгів), в якому було заявлено, що повна розробка нового навігаційного сузір'я коштуватиме британському бюджету трохи більше 5 мільярдів фунтів. Потім ці видатки вважалися несучими.

Тим не менш, у березні 2020 року подальше впровадження проекту було відкладено на шість місяців. Однією з причин були швидко зростаючі реальні витрати на впровадження та боязнь перевищити передбачувані витрати, які важко оцінити. Майже в той же час настала пандемічна криза і виникли додаткові проблеми із гарантією адекватного бюджету для подальших дій із запланованою британською альтернативою Галілео.

Однак останнім часом вищі посадові особи та податкові радники закликали міністрів уряду Великобританії, які були причетні, утримуватися від продовження дорогого проекту GNSS. У своїх аргументах вони стверджували, що розрахунковий масштаб витрат був нестерпним економікою Великобританії, сильно ослабленим пандемією SARS-CoV-2.

Новини оприлюднили 8 травня 2020 року The Telegraph, вказавши безпосередньо на сера Марка Седвілла та його колег з департаментів бізнесу, енергетики та промисловості як на головних супротивників подальшої реалізації програми. Як зазначалося, вони попросили міністрів уряду Великобританії закрити проект у найближчі тижні. Окрім аргументу, що британський проект GNSS недосяжний у нинішньому економічному кліматі, чиновники також стверджують, що він не забезпечить належну прибутковість та повернення платників податків.

Хоча програма передбачає загальну участь вітчизняної космічної галузі в будівництві супутникового сузір'я та його наземного сегмента, деякі галузеві коментатори та дослідники (зокрема доктор Бледдін Боуен з Університету Лестера) підтримують позицію цих посадових осіб. Як вони наголошують, витрати на альтернативу системі Galileo надзвичайно високі, тим більше, що вони стосуються служби, яка не надасть нових військових чи цивільних можливостей. Натомість вони постулюють, що ці кошти будуть спрямовані на технології, які пропонують "додаткову вартість" на частину цих витрат, як на оборонні, так і в цивільні цілі. Вони стверджують, що поєднання доступних служб Galileo та американської глобальної системи позиціонування (GPS) вже дає Великобританії та її збройним силам доступ до належно точних та безпечних послуг GNSS.

The Telegraph повідомляє, що згідно з розрахунками, зробленими МакКінсі для британського космічного агентства UKSA, власна GNSS може бути хорошою інвестицією для Сполученого Королівства. Згідно з цими даними, функціонування власної супутникової навігаційної системи могло б генерувати до Великобританії щорічно 480 мільйонів фунтів стерлінгів лише від комерційних послуг до 2030 року. Однак ці розрахунки ставлять під сумнів.

Крім цього, на британському ринку супутників є багато галузевих підприємств, які роблять своє виживання залежним від успіху британської програми GNSS. У їхньому випадку відмова від цього призведе до краху британської космічної галузі, особливо в часи економічних труднощів, спричинених пандемією.

Facebook Comments