Пентагон вибрав пускові ракети для заміни Atlas V

Міністерство оборони США відібрало підрядників на тендері на обслуговування наступного багаторічного циклу запуску простору національної безпеки та оборони. Вибрано двох операторів, чиї системи нового покоління дозволять вивести з експлуатації ракети United Launch Alliance, які працюють вже багато років — з особливим акцентом на системи Atlas V, засновані на російському двигуні RD-180.

Тривалий та "бурхливий" тендер у рамках програми національного космічного запуску (раніше розвивався розширюваний ракетний засіб) стосувався виконання 34 пріоритетних місій у сфері безпеки та оборони, запланованих на бюджетні 2022-2027 роки. Чотири учасники торгів взяли участь у другому етапі конкурсу, оголошеному в березні 2019 року: United Launch Alliance, SpaceX, Northrop Grumman та Blue Origin. Три з них раніше отримали контакти з розвитку на першому етапі замовлення — у жовтні 2018 року. У цій процедурі Blue Origin отримала 500 мільйонів доларів США за розробку ракети "Новий Гленн", United Launch Alliance — 967 мільйонів доларів США для проекту ракети "Вулкан-Кентавр", а Northrop Grumman — 762 мільйони доларів США на розвиток системи носіїв OmegA (раніше NGL, розробленої ще під час від Northrop у 2018 році від Orbital ATK).

У другому раунді тендеру Пентагон вже зосередився на отриманні конкретних послуг із використанням раніше розглянутих ракетних пропозицій. На ці цілі було виділено 653 млн. Дол. Більша частина цієї суми (337 мільйонів доларів) надійде до United Launch Alliance, на який було виділено 60 відсотків. вся кількість запланованих рейсів (їх питома складова може змінюватися). Консорціум ULA (включаючи Lockheed Martin та Boeing) вступив у тендер на розробку вищезгаданої двоступінчастої ракети Vulcan-Centaur, нової конструкції, що працює на двигуні BE-4 Blue Origin. Решта 40 відсотків. місії було доручено — на суму 316 мільйонів доларів США — виконати SpaceX. Елон Муска хоче використовувати для цієї мети існуючі несучі системи Falcon 9 і Falcon Heavy — єдині до цих пір сертифіковані американським урядом з усього представленого проекту.

Тож якщо мова йде про відбір підрядників для національних космічних місій, ситуація в США залишається незмінною. І ULA, і SpaceX вже є державними операторами запусків з військовими супутниками (також як частина програми розгортання GPS сузір'я нового покоління). У реалізованій на даний момент формулі ULA спирався на ракети Atlas V та Delta IV. SpaceX, навпаки, отримав дозвіл Falcon 9 на польоти з військовою технікою у 2015 році — і те ж саме сталося у 2019 році з Falcon Heavy.

Заміна цінних ракет Atlas V продиктована не тільки комерціалізацією та впровадженням технологій багаторазового використання, а насамперед відмовою від використання російських двигунів РД-180, які є основним рушієм для цих ракет ULA. DДругий етап тендеру NSSL знаменує вирішальний момент у переході для нових ракетних двигунів. Це також застосовується законодавством, яке покликане припинити залежність Пентагону від ракет з російською мовою. За законом Міністерство оборони після 31 грудня 2022 року не зможе використовувати системи носіїв на основі російських технологій.

У контексті оголошеного результату нещодавно завершеного тендеру дві невибрані компанії висловили своє розчарування. Компанія Джеффа Безоса, Blue Origin, яка частково перебуває на контракті як субпідрядник та постачальник двигунів для нової ракети ULA, вже озвучувала протести минулого року щодо передбачуваних "недоліків" тендеру та його недосконалої конкурентоспроможності. Наразі, однак, немає підтверджених повідомлень про те, що Blue Origin або Northrop Grumman планували подавати скарги на результат розгляду, оголошеного 7 серпня.

Однак відомо, що незважаючи на негативний для себе результат, Blue Origin не має наміру припиняти розробку суперважкої ракети New Glenn. Хоча витрати на його розробку та реалізацію були розраховані в 2,5 мільярди доларів, компанія має зростаючий комерційний замовлення та сильний фінансовий досвід свого засновника, який також є главою Amazon. Проект OmegA з логотипом Northrop Grumman, який асоціюється з програмою Solid Rocket Booster (SRB) для системи космічного запуску NASA, знаходиться в дещо іншій ситуації. Як наголошують самі представники компанії, участь у втраченому порядку була допоміжною стосовно основних проектів, що реалізовуються компанією.

Американські коментатори, зокрема, вказують на швидке зростання значення SpaceX як фаворита урядових комісій, яким часто доводилося звертатися до судів для отримання дозволу на попередні накази. Врешті-решт, у новій компанії компанія Elon Muska стартувала як єдиний власник — із чотирьох постачальників — системи літаючих носіїв останнього покоління. І все-таки ULA — очолювана Торі Бруно з 2014 року — зберегла позицію головного оператора. У цьому випадку триваюча робота над новою системою не є особливим обмеженням з урахуванням довгострокового, ефективного та безаварійного надання послуг такого типу Збройним силам США.

Facebook Comments