Космічні ресурси для приватизації. Президент США заохочує, Росія критикує

Президент Дональд Трамп видав виконавчий регламент, який викладав позицію Сполучених Штатів щодо прав на видобуток та використання сировини під час національних та приватних космічних досліджень. США хочуть, щоб питання, зібрані найближчим часом на Срібному глобусі, повністю належали суб'єктам, що їх видобувають, — що дозволяє їх науковому, а отже і комерційному використанню. Рішення вже відлунило на міжнародному рівні, викликаючи, серед інших тверда опозиція в Москві.

Указ Президента був підписаний Дональдом Трампом 6 квітня 2020 року в контексті підготовки NASA до відправлення людини на Місяць і планує консолідувати американську присутність там. У документі зазначається, що "для проведення успішних тривалих досліджень та наукових розвідок на Місяці, Марсі та інших небесних тілах знадобиться партнерство з комерційними структурами для видобутку та використання космічних ресурсів, включаючи воду та деякі корисні копалини". За словами адміністрації президента, ця взаємодія блокується через існування "невизначеності щодо прав на придбання та використання космічних ресурсів, включаючи право комерційного придбання та використання місячних ресурсів".

Постанова Трампа пояснює підхід США до існуючих міжнародних договорів, а також позицію щодо міжнародного регулювання прав власності на космічну сировину. Перш за все, це нагадує нам, що США не є учасницею угоди, що регулює дії держав на Місяць та інших небесних тіл, прийнятої Генеральною Асамблеєю ООН у грудні 1979 року та ратифікованої на сьогодні лише 18 державами. Саме цей договір більш детально виклав запропоновані умови вивчення та використання природних ресурсів супутника Землі — вказуючи на те, що вони є власністю всього людства, і їх придбання повинно бути в інтересах усього світового співтовариства відповідно до чинного міжнародного права. Місячна система 1979 року також закликає країни, які беруть участь у дослідженні Місяця, співпрацювати та підтримувати одна одну в їх мирній діяльності.

Тим часом Указ Трампа передбачає, що Місячний договір демонструє певну відмінність від положень ключової космічної системи 1967 року — вже підписаних США та 108 іншими країнами світу — вводячи, на його думку, додаткову непевність щодо того, як поважати належність видобутих космічних ресурсів.

У той же час Сполучені Штати дають зрозуміти, що вони не сприймають простір як "загальне загальне благо" або Місячний договір як "ефективний та необхідний інструмент, який показує країнам спосіб співпраці у використанні космічних ресурсів". Натомість вони хочуть заохочувати інші нації підтримувати американські діяльність з регульованого "державного та приватного придбання позаземних ресурсів". Основою цієї співпраці є міждержавні багато- та двосторонні угоди, без формування додаткових договорів під егідою міжнародних організацій.

Американці повинні мати право проводити комерційну розвідку, відновлення та використання космічних ресурсів відповідно до чинного законодавства. Космос є юридично і фізично унікальною сферою людської діяльності, і США не сприймають це як загальне загальне благо. Відповідно, політика США полягає в тому, щоб закликати міжнародних партнерів підтримувати державні та приватні ініціативи щодо придбання та використання космічних ресурсів відповідно до чинного законодавства.

Виконавчий наказ президента США від 6 квітня 2020 року

Новий регламент США вважається продовженням лінії поведінки, прийнятої в Конгресі США у 2015 році та затвердженої президентом Бараком Обамою згідно із Законом про конкурентоспроможність щодо комерційного запуску. У той час американським компаніям та громадянам було дозволено легально використовувати ресурси, отримані на Місяці або астероїди, таким чином визнаючи передбачувану здатність приватних осіб володіти видобутими космічними ресурсами.

зображення
Спосіб пошуку водних ресурсів на Місяці. Зображення: NASA [nasa.gov]

 

Зіткнувшись з цим положенням, деякі юридичні коментарі пропонують порушити США космічний договір. Вони вказали на авторитетне поводження Сполучених Штатів із небесними тілами та товарами, що знаходяться в ньому, як область власного суверенітету прийняття рішень, — неявно приписуючи право на визнання приватної власності на ресурси, які залишаються за договором 1967 року у сфері, яку ніхто не контролює.

Подібні припущення зараз також виходять з представників російської влади та Роскосмосу, звинувачуючи президента США у заяві, опублікованій у вівторок 7 квітня, створивши своїм рішенням несанкціоновані обставини та підстави для привласнення позаземних органів. За словами представників Росії, указ, виданий у понеділок, підриває основи міжнародної співпраці у космосі. Роскосмос також стверджує, що позиція США суперечить концепції космосу як належності всього людства, і попереджає, що "спроби виділити космічні та агресивні плани завоювати території інших планет" будуть перешкоджати плідному співробітництву між державами.

Справу також прокоментував речник Кремлівського поясу Дмитро Пєсков. Він заявив на зустрічі з журналістами, що "будь-яка спроба приватизувати простір у тій чи іншій формі […] була б неприйнятною". Він підкреслив, що наразі важко чітко визначити, який поворот відбуватимуться реальні космічні операції США, виходячи з виданого акта рішення.

Виконавчий наказ Президента США — це тип рішення, адресований безпосередньо державним чиновникам та відомствам як акт негайної виконавчої сили — вони набувають повної юридичної сили на момент підписання главою держави. На відміну від звичайної резолюції, вона не вимагає голосування в Конгресі США, хоча може бути скасована за особливих обставин — парламентським голосуванням або рішенням Верховного Суду (у разі невідповідності конституції США).

Джерело: whitehouse.gov/PAP

Facebook Comments