Китай запустив прототип пілотованого корабля. Нова важка ракета допомогла

У вівторок, 5 травня 2020 року, відбудеться перший запуск нової китайської ракети великої потужності — Chang Zheng-5 варіант B (польський довгий березень-5B). Політ також був особливим з точки зору перевезеного вантажу, який був прообразом важкої пілотованої та вантажної системи. Успішний старт є ключовим елементом у підготовці Середнього Королівства до планового розміщення на низькій орбіті великої космічної станції навколо Землі та швидкого запуску національної марсіанської місії.

Дебютна система запуску Chang Zheng-5B разом з новим космічним кораблем, запущеним з китайського космічного парку Wenchang, розташованого на острові Хайнань, в 18.00 за місцевим часом (12.00 за польським часом — CEST). Успішний результат польоту підтвердив державне прес-агентство Сіньхуа з посиланням на Центральне пілотоване агентство польотів, КНР. Як повідомлялося, експериментальний космічний апарат без екіпажу, але з випробувальною версією багаторазової вантажної капсули, успішно відокремився від ракети і вийшов на заплановану орбіту приблизно через 488 секунд після вистрілу.

Навантаження, розміщена на вершині CZ-5B, має масу майже 21,6 тонн, тобто близьку до максимальної розрахункової потужності цієї системи в межах низької орбіти Землі (близько 25 тонн). Завдяки цьому було підтверджено, що найновіша китайська система здатна впоратися з амбітними космічними проектами, запланованими на найближче майбутнє — такими, як процес розгортання модулів великої космічної станції Тяньхе та майбутньої швидкої міжпланетної місії Китаю Тяньвен-1 (на Марс — що буде запущена наприкінці Липень 2020 року). Основний модуль Tianhe може бути запущений вже на початку 2021 року.

Раніше ці наміри залишалися великим питанням, враховуючи нещодавні збої у запуску космічних ракет Китаю в березні та квітні, а також набагато раніше проблеми з основними двигунами системи CZ-5B типу YF-77. Дефект однієї з них став причиною невдалого запуску сестринської ракети CZ-5 у липні 2017 року. Причиною цього є вихід з ладу турбонасосу YF-77, а робота з виявлення та усунення проблеми ґрунтувалась на системі Long March-5 протягом понад 900 днів. Природно, це також затримало запуск тестового варіанту 5В і планує побудувати китайську тримодульну космічну станцію.

Основний сегмент CZ-5B "озброєний" двома двигунами YF-77, що працюють від рідкого кисню та водню. Крім того, він працює за підтримки чотирьох великих бокових ракет, кожна з яких оснащена двома двигунами YF-100 (живиться від високоочищеного типу гасу, RP-1 у присутності окислювача). CZ-5B не використовує другий сегмент, який відомий з базової версії ракети CZ-5.

Предметом, що цікавить поточний запуск, є, проте, тест на орбітальному кораблі, що триває, який повинен пройти в позаземному просторі до 8 травня 2020 року. Останній етап експерименту включає спробу безпечного потрапляння в атмосферу (випробування теплового екрана), уповільнення спуску (за допомогою парашута) і м'яке приземлення землетруса. У довгостроковій перспективі модуль також перевірятиметься на повторне використання (після заміни зношеного чохла).

Космічний корабель-прототип довжиною 8,8 метрів і має власне рушійне русло, що дозволяє йому підняти свою орбіту до апогея, розташованого близько до 8 тисяч. км від Землі. Модуль зможе перевезти до LEO до шести членів екіпажу або трьох людей та 500 кг вантажу. Для порівняння, попередній трисегментний пілотований корабель Шеньчжоу може перевозити до ЛЕО максимум трьох людей — його застосовували у всіх шести попередніх місіях такнауте на орбіту.

Експериментальний космічний апарат випускається у двох розмірних та експлуатаційних варіантах — масою приблизно 14 та понад 21 тонн відповідно. Тема поточної місії — спробувати більшу. Система в цій конфігурації розроблена для підтримки віддаленого дослідження космічного простору.

Facebook Comments