Європейська співпраця та незалежність у дослідженні Місяця. Нові замовлення ESA

Airbus та Thales Alenia Space були залучені Європейським космічним агентством (ESA) до ранньої фази створення місячного посадкового апарату для Старого континенту. Відповідно до контрактів, укладених за програмою European Large Logistic Lander (EL3), західноєвропейські компанії представлять конкуруючі інженерні концепції для форми майбутнього важкого місячного посадкового апарату, який доставить наукові та корисні навантаження на Срібний глобус. Ідея створення машини полягає як у співпраці з американськими партнерами в рамках місячної програми Артеміди, так і в незалежній реалізації власних планів розвідки.

Пропозиції Airbus та Thales Alenia Space були обрані Європейським космічним агентством для участі у фазі визначення технічних припущень та концепцій Європейського великого логістичного зонду (EL3). Процес продовжиться для внеску Європи у нову хвилю майбутніх пілотованих місій на природний супутник Землі. Це конкретне замовлення охоплює роботи, пов'язані з технічною фазою A / B1.

Загалом, передбачається, що буде побудована машина, здатна перевезти 1,7 тонни вантажу, з перспективою запуску польотів наприкінці цього десятиліття. Хоча це відбудеться після передбачуваної дати перших пілотованих експедицій NASA Artemis (у 2024 році), корабель може допомогти забезпечити майбутню спільно побудовану місячну базу — повітрям, їжею, водою та необхідним обладнанням. В той же час EL3 прагне забезпечити незалежність Європи при подорожі на місячну поверхню, випустивши на посадку найважчу версію ракети Ariane 6, що розробляється — у співпраці з французьким консорціумом Ariane Group, який спільно управляється Airbus і Safran.

Запущений на борт Ariane 6.4 з космодрому Куру як самостійний корисний вантаж до 8,5 тонн, EL3 міг бути спрямований безпосередньо до Місяця, за траєкторією, подібною до Аполлона 50 років тому. Зі стандартизованою конструкцією EL3 міг би в принципі підключи і грай підтримувати цілий ряд заходів на Місяці, включаючи: забезпечення логістики пілотованих місій, транспортування наукових місій роверами та нерухомими вантажами або організацію місії повернення, що доставляє зразки з Місяця на Землю.

Приблизно через чотири дні подорожі, продовжуючи обертатися навколо своєї осі, щоб уникнути надмірного та нерівномірного впливу сонячного випромінювання космічного корабля, автономна рушійна система забезпечить EL3 досягти низької місячної орбіти (LLO). Залежно від вікна запуску та місця посадки на місяць, EL3 може залишатися на LLO до 14 днів, чекаючи потрібного часу та місця для початку посадки.

Концепція посадки EL3 від Airbus використовуватиме методи візуальної навігації, розроблені інженерами компанії для автомобіля квадроциклів, що постачає Міжнародну космічну станцію МКС. Вони виявляться корисними для управління польотом по еліптичній траєкторії підходу до Срібного глобуса та у фазі рушійного гальмування та забезпечать безпрецедентну точність посадки. Крім того, EL3 буде оснащений автономною системою виявлення та уникнення загроз. Ця система буде сканувати місце посадки на наявність можливих перешкод (невеликі скелі, кратери або схили), занадто малих для виявлення супутниками дистанційного зондування. На основі цього буде визначено найбільш безпечне місце посадки.

З боку Airbus космічний центр у Бремені (Німеччина) буде відповідати за завдання проектування та розробки. У свою чергу Thales Alenia Space — також призначена ESA для проведення інженерних досліджень та техніко-економічного обгрунтування EL3 — працюватиме в цій галузі з іншим німецьким центром, також розташованим у Бремені: заводом OHB SE.

У пропозиції зазначалося, що десант повинен бути "універсальною системою, яка може здійснювати різноманітні доставки вантажів та наукові місії на місячній поверхні". ESA має намір виконати до п'яти місій EL3 протягом 10 років. Експедиції можуть включати імпорт зразків гірських порід та розміщення наукового обладнання та дослідних марсоходів.

EL3 — не єдина сфера, де нещодавно ESA обрала підрядників для проектів та підзавдань. Консорціум TAS, що становить 67 відсотків Підконтрольна Thales Group, а решта належить Леонардо, ESA обрала окремо для розробки двокомпонентних модулів для запланованої Місячної орбітальної станції Gateway, ще одного ключового компонента програми Artemis. Ці сегменти повинні включати житловий модуль I-HAB (Міжнародний Хабітат) та систему зв'язку та обслуговування ESPRIT (Модуль зв'язку та заправки). Телекомунікаційний модуль, відповідальний за зв’язок між Шлюзом і місячною поверхнею, повинен бути запущений в 2024 році. Ще один житловий елемент повинен запрацювати в 2026 році.

Космічний корабель "Оріон", що прибуває з Землі, пристане до 40-тонної космічної станції, яка вміщатиме чотири екіпажі протягом одного-трьох місяців. Згідно з планами, опублікованими НАСА в квітні, астронавти подорожувалимуть до табору Артеміди на Місяці приблизно тиждень.

Airbus було доручено набагато раніше розробити сервісний модуль для космічного корабля "Артеміда Оріон" для забезпечення живлення, руху та підтримки пілотованого модуля Lockheed Martin Corp.

Країни Європи беруть участь у Глобальному плані розвідки, узгодженому 14 космічними агенціями з усього світу. Участь європейців включає міжнародні місії на Марс, основні компоненти пілотованих космічних станцій — Міжнародну космічну станцію та Місячний шлюз, а також Європейський модуль обслуговування Оріон (ESM), який буде живити Артеміду, ще одну пілотовану місію на Місяць.

Facebook Comments